‘Oh normaal doe ik het toilet’ – Comedy geeft ruimte

Soula Notos, theatermaker, storyteller en comedian, heeft vele interessante projecten vanuit het Comedyhuis voor organisaties gedaan. Ik spreek haar over de toegevoegde waarde die humor organisaties kan brengen en hoe zo’n klus er concreet uit kan zien.

Waarom is comedy belangrijk voor bedrijven?

‘De meerwaarde van kunst en humor in organisaties is dat het mensen in beweging brengt. Met humor helpen we mensen op een andere manier naar hun werkzaamheden te kijken. Wij kijken als buitenstaanders met een frisse blik naar wat zij doen. We helpen ze problemen anders te formuleren en dat levert dan ook andere oplossingen op. In workshops kan ik helpen om de ander, dus bijvoorbeeld de cliënt of de klant een stem te geven. Dat gaat verder dan rationele feedback, het is ervaringsgerichte feedback.

Humor kan helpen om ruimte te creëren, om vastgeroeste patronen en problemen op lichtvoetige wijze te bekijken en bestaande denkbeelden los te wrikken. Het helpt medewerkers anders te denken en met out of the box oplossingen te komen.’

Kun je een voorbeeld geven van een workshop waar dit aan de hand was?

Voor een groot technisch bedrijf heb ik een workshop aan een groep vrouwen gegeven. Bij dit bedrijf zijn de vrouwen veruit in de minderheid. Het komt nog weleens voor dat deze vrouwen te maken hebben met seksistische opmerkingen van collega’s en klanten. In een aantal voorgesprekken hebben we deze voorbeelden in casussen verwerkt. Tijdens de workshop heb ik de deelnemende vrouwen eerst wat verteld over hoe grappen werken, hoe het zit met een set-up en een punchline. Waarbij de vervelende opmerking dan de set-up is die zij met een korte punchline kunnen inkoppen.

Ik heb ze in groepjes laten werken, ieder met een eigen casus. Ik heb hun gevraagd zoveel mogelijke antwoorden te verzinnen op een vraag. Bijvoorbeeld hoe reageer je als een man aan het begin van de vergadering tegen je zegt: “Twee koffie graag”, of “Ga jij notuleren?”. Sommige groepjes gingen direct los, anderen hadden wat meer een zetje nodig. En dan kan ik helpen door zelf ook met ideeën te komen, wat er dan weer voor zorgt dat zij zelf ook weer met voorbeelden komen. Uiteindelijk hebben de groepjes hun verzonnen reacties aan elkaar voorgelezen ’

Wat levert dat deze vrouwen en de organisatie op?

‘Het gevoel van ruimte, van macht. Wanneer je niets doet weet je zeker dat er niets verandert. Je kunt iets doen, zonder in de slachtofferrol te vervallen. Je hebt het recht om er iets van te vinden en iets te zeggen. Het is niet jouw probleem dat de ander zich bij zo’n grap even ongemakkelijk voelt, deze persoon heeft jou ook ongemakkelijk laten voelen. En je hoeft ook zeker niet beledigend te zijn, het kan op een lichte manier. Je houdt de ander met je grap een spiegel voor en daardoor ontstaat er beweging. Een van de voorbeelden ging over een klant met een lastig technisch probleem, de vrouw komt aan bij deze klant en de opdrachtgever zegt “Heb ik zo’n groot probleem en dan sturen ze jou!” Waarop een van de verzonnen antwoorden was… “Ja, ik weet het ook niet, normaal doe ik alleen het toilet.”

 

Heb je ook een probleem binnen je organisatie waar wel met wat humor tegenaan gekeken mag worden? Neem contact met ons op om te overleggen over de mogelijkheden.